Departament de Psicologia
Universitat Rovira i Virgili
 
Inici | Docència impartida pel Departament de Psicologia | Curs: 2012-13 | Psicologia (2002) | Teories i sistemes contemporanis en psicologia

 

Psicologia (2002)

DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TEORIES I SISTEMES CONTEMPORANIS EN PSICOLOGIA Codi 11161108
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
VIADER RAPP, TERESA
Adreça electrònica tevi@urv.cat
Professors/es
VIADER RAPP, TERESA
Web
Descripció general Confrontar al alumno con las principales tendencias de la psicología actual, prestando especial atención al paradigma dominante del cognitivismo. A partir de lo estudiado en Historia de la Psicología, esta asignatura tiene un carácter principalmente temático, aspirando a desarrollar la actitud reflexiva y crítica del alumno en lo que respecta a los fundamentos, el contenido y el método de la ciencia psicológica.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. En el cas de ser una assignatura ja extingida, el dret a examen correspon a la convocatòria extraordinària i per poder matricular l'assignatura hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Nociones preliminares para la evaluación de las teorías científicas.
2. El relevo de paradigmas en psicología y la dialéctica mentalismo-conductismo.
3. De la psicología cognitiva a la ciencia cognitiva. Antecedentes y relaciones interdisciplinares.
4. Postulados básicos del enfoque cognitivo del procesamiento de la información.
5. La teoría representacional/computacional de la mente.
6. Aspectos metodológicos del enfoque cognitivo. Identificación de la arquitectura mental
7. Desarrollos teóricos del enfoque cognitivo: Holismo, modularidad y conexionismo.
8. Aplicaciones al estudio de la inteligencia y los procesos básicos.

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

Carpintero, H. (1996). Historia de las ideas psicológicas. Madrid: Pirámide

Chomsky, N. (1998). Una aproximación naturalista a la mente y el lenguaje. Barcelona: Prensa Ibérica.

Fodor, J.A. (1985). El lenguaje del pensamiento. Madrid: Alianza

Fodor, J.A. (1986). La modularidad de la mente. Madrid: Morata.

García-Albea, J.E. (1993). Mente y conducta. Madrid: Trotta.

García-Albea, J.E. (1997). Inteligencia y arquitectura mental. Revista de Psicología General y Aplicada, vol. 50. págs. 5-25.

Gardner, H. (1987). La nueva ciencia de la mente. Barcelona: Paidós.

Johnson-Laird, P. (1990). El ordenador y la mente. Buenos Aires: Paidós.

Khalfa, J., de. (1992) ¿Qué es la inteligencia? Madrid: Alianza.

Kuhn, T. (1980). La estructura de las revoluciones científicas. México: F.C.E.

Pinker, S. (2001). Cómo funciona la mente. Barcelona: Destino.

Riviére, A. (1991). Objetos con mente. Madrid: Aliaza.

Rumelhart, D. y McClelland, J. (1992). Introducción al procesamiento distribuido en paralelo. Madrid: Alianza.

Sternberg, R. y Detterman, D.K., eds. (1988). ¿Qué es la inteligencia?. Madrid: Pirámide.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent

 


Universitat Rovira i Virgili