Departament de Psicologia
Universitat Rovira i Virgili
 
Inici | Docència impartida pel Departament de Psicologia | Curs: 2011-12 | Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009) | Psicologia del treball i les organitzacions

 

Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)

DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PSICOLOGIA DEL TREBALL I DE LES ORGANITZACIONS Codi 15204010
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
GONZALEZ RECIO, SONIA
RUIZ SANTOS, YOLANDA
Adreça electrònica ferran.ferre@urv.cat
sonia.gonzalez@urv.cat
yolanda.ruiz@urv.cat
Professors/es
FERRÉ PADRENY, FERNANDO
GONZALEZ RECIO, SONIA
RUIZ SANTOS, YOLANDA
Web
Descripció general L'assignatura vol ser una introducció a la psicologia del treball aplicada al comportament organitzacional, estudiat a través de les estructures organitzacionals i la seva interacció amb els individus.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions Coneix els recursos humans de les organitzacions públiques i privades
Identifica les diverses teories que han configurat la psicologia industrial i del treball
 A4Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1Aprendre a aprendre. Genèric
 B2Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral. Genèric
 B5Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació. Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Models i teories en psicologia del treball 1.1 Introducció
1.2 Models i teories
Tema 2; Anàlisi, descripció i valoració de llocs de treball 2.1 Anàlisi de llocs de treball
2.2 Descripció de llocs de treball
2.3 Valoració de llocs de treball
Tema 3: Les habilitats en la selecció de personal 3.1 Habilitats
Tema 4: Aspectes individuals del comportament humà al treball. 4.1 Actituts
4.2 Motivació
4.3 Personalitat
Tema 5: Cultura, clima i lideratge organitzacional. 5.1 Cultura i elements que la composen
5.2 Clima laboral
5.3 Lideratge organitzacional
Tema 6: Psicologia de la comunicació a les organitzacions 6.1 El model de comunicació
6.2 La comunicació organitzacional
Tema 7: Psicologia dels grups, equips de treball i negociació 7.1 Els grups a les organitzacions
7.2 Els equips de treball
7.3 Negociació
Tema 8: Ocupació i el contracte psicològic 8.1 Ocupació
8.2 El contracte psicològic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*)Hores a classe
Hores fora de classe
Hores totals
Activitats Introductòries 2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 25 30.5 55.5
Sessió Magistral 31 46.5 77.5
Treballs 2 10 12
Atenció personalitzada 1 0 1
 
Proves objectives de tipus test 2 0 2
(*)Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d'una sessió on el professor/a es presenta als nou alumnat, recull informació sobre els coneixements previs d'aquests en la matèria a tractar, interessos, motivacions i expectatives respecte a l'assignatura. Es farà amb preguntes genèriques i/o dinàmica a l'aula .
A continuació, s'explicarà el contingut de l'assignatura, els objectius,la metodologia que es seguirà i els criteris d'avaluació.
I abans de finalitzar,es deixarà un temps per a preguntes i precs per al alumnat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació de casos pràctics o dinàmiques problema, amb el posterior anàlisi de la situació i la seva resolució ,la majoria en l'aula. En algunes ocasions, aquestes activitats poden donar lloc a un debat a l'aula, molt valorable pel professor/a.
Normalment, serà una activitat que es realitzarà en petits grups i el resultat s'haurà de presentar al professor/a en el temps d'entrega establert per aquest, amb penalització en cas de no fer-ho.
Sessió Magistral Durant la sessió magistral el professor/a exposarà de manera oral els continguts teòrics de l'assignatura, relacionant-los amb les sessions anteriors i amb els tallers de pràctiques, posant ènfasi en les idees més importants i posant exemples clarificadors dels conceptes tractats.
Durant les sessions també s'aniran resolen els dubtes que els alumnes puguin presentar.
Dita exposició anirà recolzada amb presentacions de Powerpoint i altres mitjans que es considerin convenients per la correcta realització de la classe.
Treballs Podem trobar de recerca d'informaicó sobre un tema concret a treballar en l'assignatura; però també treballs que suposin el disseny i desenvolupament de projectes que hi estiguin relacionats amb les tècniques adquirides en les sessions magistrals.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant l'atenció personalitzada el professor/a estarà a disposició de l'alumne per aclarir els dubtes teòrics i pràctics de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
A4Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
C5Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
L'alumne presentarà les pràctiques realitzades grupalment a classe, en els terminis establerts pel professor/a amb penalització del 20% sobre la nota de la pràctica en el cas de no fer-ho.
L'entrega dels treballs pràctics es realitzaràn a través d'una de les vies que estipuli el professor/a. (e-mail, paper o espai obert al moodle).
Es imprescindible que totes les pràctiques proposades pel professor/a estiguin aprovades amb una qualificació mínima de 5 punts cadascuna per a ser valorables en el còmput d'avaluació de l'assignatura. Notes inferiors es comptaràn com a no superat.
30%
Treballs
A2Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
A4Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
C5Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
El treball de recerca es presentarà de manera col.lectiva i en el termini que s'especifiqui el professor/a al moodle,amb penalització del 20% sobre la nota del treball en el cas de no fer-ho.
L'entrega dels treball realitzarà a través d'una de les vies que estipuli el professor/a (e-mail, paper o espai obert al moodle).
El treball ha d'estar aprovat amb una qualificació mínima de 5 punts per a ser valorable en el còmput d'avaluació de l'assignatura. Notes inferiors es comptaràn com a no superat.
10%
Proves objectives de tipus test
A2
A4
Es realitzarà una avaluació continuada on constarà de la realització per part de l'alumne de tres proves objectives tipo test, de 20 preguntes cadascuna amb quatre opcions de resposta, on només una resposta serà la correcta i els errors descomptaràn (per sapiguer quant resta heu d'aplicar la fòrmula A-E/N-1). 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ DE LA SEGONA CONVOCATÒRIA:

 - La part teòrica s'avaluarà en una única prova objectiva de tipus test amb 45 preguntes amb quatre opcions de resposta. A cada pregunta hi haurà una sola resposta correcta i els errors descomptaràn (fòrmula: A-E/N-1). El pes de l'exàmen teòric serà el 60% de la nota total de l'avaluació de l'assignatura.

- Aquells alumnes que hagin suspès l'apartat de pràctiques/ treball de recerca o que no les hagin presentat en el transcurs del curs acadèmic, sel's hi demanarà realitzar un exàmen pràctic final per tal de poder evaluar-los, que faràn en e transcurs de l'avaluació i en l'aula de manera individual. L'exàmen pràctic tindrà el 40% de pes de la nota final de l'avaluació.

IMPORTANT: ES IMPRESCINDIBLE APROVAR LES DUES PARTS , EXÀMEN TEÒRIC I PRÀCTIC ,PER SUPERAR L'ASSIGNATURA.


Fonts d'informació

Bàsica PEIRÓ, J.M. I PRIETO, F., Tratado de Psicología del Trabajo (VOl. 1): La actividad laboral en su contexto., Madrid: Síntesis Psicología, (1996)
PEIRÓ, J.M. I PRIETO, F., Tratado de Psicología del Trabajo (Vol. 2): Aspectos Psicosociales del trabajo., Madrid: Síntesis Psicología, (1996)
TOUS, J., ESCUER, J., FERRÉ, F. I ORELLANA, A., Psicología del Treball per a Relacions Laborals., Tarragona: SErvei Lingüístic., (1998)
RODRÍGUEZ, A., Introducción a la Psicología del trabajo y de las organizaciones., Madrid: Pirámide., (1998)
TRECHERA, J.L., Introducción a la Piscología del Trabajo, Bilbao: Desclée de Brouwer, (2000)
GUILLÉN, C. GUIL, R., Psicología del Trabajo para las Relaciones Laborales, Madrid: McGraw-Hill, (2000)
PEIRÓ, J.M., Psicología de las Organizaciones (Vol. 1 i 2), Madrid: UNED, (1986)
ROBBINS, S.P., Comportamiento Organizacional, México: Prentice Hall, (2006)
PALACÍN DESCALS, F.J. (coord.), Psicología de la Organización, Prentice Hall, (2005)
Alles, Martha, 200 modelos de CV, Editorial Granica, (1996)
GIL,F. DE LA HERA,C., Introducción a la psicología de los grupos.Teoría y aplicación, Síntesis, (2000)

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PSICOLOGIA DELS RECURSOS HUMANS/15204115
QUALITAT DE VIDA LABORAL/15204209


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent

 


Universitat Rovira i Virgili