ENSENYAMENT DE PSICOLOGIA

CURS 2008 - 09

DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PSICOMETRIA Codi 11161004
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Idioma
Català
Prerequisits PSICOESTADÍSTICA
Departament Psicologia
Coordinador/a
FERRANDO PIERA, PERE JOAN
Adreça electrònica perejoan.ferrando@urv.cat
joseplluis.roig@urv.cat
Professors/es
FERRANDO PIERA, PERE JOAN
ROIG SERRA, JOSEP LLUIS
Web
Descripció general El principal objetivo de esta asignatura es el de proporcionar un conocimiento introductorio acerca de los fundamentos lógicos y matemáticos que subyacen a la construcción y utilización de las escalas psicológicas, tomando como punto de partida la teoría del escalamiento y los problemas particulares que plantea la medida en Psicología.



Competències
Codi  
A8 Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica.
A12 Els procediments i les tècniques aplicats a la construcció i l’adaptació d’instruments d’avaluació psicològica.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
proporcionar un conocimiento introductorio acerca de los fundamentos lógicos y matemáticos que subyacen a la construcción y utilización de las escalas psicológicas A8
A12
B2
B3
saber resolver problemas de medida que se pueden presentar tanto en la práctica aplicada como en investigación A8
A12
B3
Aprender a desarrollar un test psicológico a través de todas las estapas. Desde la elaboración de los ítems al informe final. A8
A12

Continguts
Tema Subtema
Bloque 1: Introducción a la medición psicológica y modelos de escalamiento psicológico: 1 - La medida en Psicología

2 - Clasificación de los métodos y modelos de escalamiento

3 - Modelos determinísticos: El escalograma de Guttman

Bloque 2: Teoría de los tests (1: fiabilidad y análisis de items) 4 - Principios y derivaciones de la teoría clásica de los tests (1: fiabilidad y análisis de items)

5 - Fiabilidad

6 - Transformación, contraste y equiparación de puntuaciones

7 - Análisis de items
Bloque 3: Teoría de los tests (2: Teoría de respuesta a los items) 8 - Principios de la TRI; principales modelos

9 - Estimación de parámetros

10 - Evaluación del ajuste

11 - Aplicaciones de la TRI
Bloque 4: Teoría de los tests (3: Validez) 12 - Introducción, concepto y formas de validez

13 - Validez referida al criterio: predicción y selección

14 - Introducción a la validez de constructo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*)Hores a classe Hores fora de classe Hores totals
Activitats Introductòries 1 0 1
 
Sessió Magistral 40 40 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 12 24 36
 
Atenció personalitzada 1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes 3 10 13
Proves pràctiques 3 10 13
 
Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies   ::  Guia de metodologies docents
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions teòriques del temari
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis pràctics i problemes

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Consulta de dubtes sobre els continguts teòrics i els exercicis pràctics de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Qualificació
Proves objectives de preguntes curtes Examen de preguntas de razonamiento, la mayor parte en situaciones aplicadas. 50%
Proves pràctiques examen de problemas del tipo de los realizados en las prácticas a lo largo del curso 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Magnusson, D. (1990) "Teoría de los tests". México. Trillas

Muñiz, J. (1992) "Teoría clásica de los tests". Madrid. Pirámide.

Muñiz, J. (1990) "Teoría de respuesta a los items". Madrid. Pirámide

Complementària

 

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura té un pre-requisit al pla d'estudis: s’han d’haver superat prèviament els crèdits de Psicoestadística (11161003).