DADES IDENTIFICATIVES |
Assignatura |
PSICOESTADÍSTICA |
Codi |
11161003 |
Ensenyament |
|
Cicle |
1er |
Descriptors |
Crèd. |
Crèd. teoria |
Crèd. pràctics |
Tipus |
Curs |
Període |
12 |
9 |
3 |
Troncal |
Primer |
Anual
|
Idioma |
|
Departament |
Psicologia
|
Coordinador/a |
FERRANDO PIERA, PERE JOAN |
|
Adreça electrònica |
perejoan.ferrando@urv.cat joseplluis.roig@urv.cat
|
Professors/es |
FERRANDO PIERA, PERE JOAN | ROIG SERRA, JOSEP LLUIS |
|
Web |
|
Descripció general |
Psicoestadística es una introducció a les tècniques estadístiques més habituals que es fan servir a la recerca en Psicologia. Al presentar aquestes tècniques es dona més importància als aspectes de fonamentació lògica, interpretació i aplicació que al formalisme matemàtic. El que es pretén es donar-li a l'alumne una base que li permeti resoldre, amb idees clares, les situacions més senzilles, però habituals amb que es pot trobar fent recerca. A més d'això, Psicoestadística ha de servir de base a totes les assignatures posteriors de Metodologia que es veuran al llarg de la carrera.
|
Codi |
|
A1 |
Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat. |
A7 |
Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic. |
A8 |
Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica. |
A10 |
Els fonaments epistemològics dels diferents mètodes d’investigació en psicologia, la seva funció, característiques i limitacions. |
A11 |
Els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis, i la interpretació dels resultats. |
A12 |
Els procediments i les tècniques aplicats a la construcció i l’adaptació d’instruments d’avaluació psicològica. |
A19 |
Dissenyar i desenvolupar estudis en l’àmbit de la disciplina. (Recerca) |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B15 |
Aplicació crítica i reflexiva dels seus coneixements, habilitats i valors en els diferents llocs de treball que ocupi. |
B16 |
Realització de judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions durant l’exercici de la seva responsabilitat. |
B17 |
Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible. |
B21 |
Comprensió de les limitacions de la perspectiva d’anàlisi psicològica del comportament humà i capacitat per incorporar-hi aportacions conceptuals i tècniques d’anàlisi pròpies d’altres disciplines. |
B24 |
Que pot interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demanada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-hi segons la naturalesa del fet que es tracti. |
Objectius |
Competències |
Coneixer les tècniques estadístiques bàsiques més habituals en la recerca i en la pràctica psicológica
|
A1 A8 A10 A11 A12 A19
|
B2 B3 B9 B11 B12 B14 B15 B16 B21 B24
|
|
Aprendre el disseny bàsic d' una investigació i aprendre a formular i contrastar hipòtesis
|
A11 A19
|
B2 B3 B4
|
|
Aprendre a interpretar de forma crítica els resultats d' una recerca
|
A11 A19
|
B3 B4 B14
|
|
Adquirir la capacitat d' organitzar i dur a terme una recerca bàsica en un ámbit psico-social i poder avaluar tractaments, intervencions...
|
A7 A10 A11 A19
|
B2 B3 B4 B9 B14 B17 B21
|
|
Aprendre a pensar de forma crítica i objectiva i potenciar la capacitat de raonament abstracte
|
|
B3 B9 B12 B17
|
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a l'estadística descriptiva |
|
2. Notes sobre probabilitat i combinatòria |
|
3. Conceptes bàsics en inferència estadística. Les distribucions binomial i normal |
|
4. Proves de c2. |
|
5. Inferència estadística en una i dues mostres. Proves paramètriques i no paramètriques |
|
6. ANOVA amb un sol factor |
|
7. Models de regressió i correlació lineal simple |
|
8. Correlació semiparcial, parcial i múltiple |
|
9. Mesures especials d'associació |
|
Metodologies :: Proves |
|
(*)Hores a classe |
Hores fora de classe |
Hores totals |
Activitats Introductòries |
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
90 |
90 |
180 |
Pràctiques a través de TIC |
30 |
60 |
90 |
|
Atenció personalitzada |
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
3 |
7 |
10 |
Proves pràctiques |
3 |
7 |
10 |
|
Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
:: Guia de metodologies docents
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposicions teòriques sobre el temari |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicació pràctica del temari utilitzant el programa EXCEL |
|
Activitats Introductòries |
Pràctiques a través de TIC |
|
Descripció |
Consultar els dubtes sobre el temari o les pràctiques addicionals en horari de tutoria |
|
|
Descripció |
Qualificació |
Pràctiques a través de TIC |
Avaluació continuada |
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen teòric |
35% |
Proves pràctiques |
Examen de problemes |
35% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Amón, J. (1990) "Estadística para Psicólogos". Madrid. Pirámide (2 Vol)
Peña, D. y Romo, J. (1997). "Introducción a la estadística para las ciencias sociales". Madrid: McGraw-Hill.
Wonnacott, T.H. y Wonnacott, R.J. (1987) "Introducción a la estadística". México. Limusa
Wonnacott, T.H. y Wonnacott, R.J. (1991) "Estadística básica práctica". México. Limusa. |
Complementària |
|
|
|