Codi de
l’assignatura: 11172005 Nivell:
Primer curs. Tipus:
Troncal. Període
lectiu: Primer semestre Professor:
Enric Valls Giménez Programa:
Introducció
1. Psicologia
de la instrucció, Psicologia
escolar, Psicologia de l’educació, Psicopedagogia: aclariment de conceptes. La
utilitat del coneixement psicològic per a l’educació escolar Mòdul
A. L'anàlisi i explicació psicològica dels processos d’ensenyança i
aprenentatge de continguts escolars 2.
Teories rellevants de l'aprenentatge escolar i del
desenvolupament. Repàs de la lògica de la concepció constructivista de
l’aprenentatge i l’ensenyança escolar. Implicacions de la consideració del
triangle interactiu com a nucli bàsic de la concepció constructivista.
L’assessorament psicopedagògic des d’un enfocament educacional-constructiu:
perfils i pràctiques professionals 3.
L’aprenentatge significatiu-constructiu, les seves
condicions i les relacions amb altres tipus d’aprenentatges escolars.
L’assessorament psicopedagògic per a la facilitació de la trobada de significat
en situacions d’aprenentatge de continguts escolars: estructurar materials;
mapes conceptuals; organitzadors previs; promoure canvis conceptuals. Mòdul
B. Factors de naturalesa personal implicats en l'aprenentatge escolar. 4. Constituents
de l’estat inicial a l’hora de fer aprenentatges escolars. Les diferències
individuals en l’àmbit de les capacitats intel.lectuals i en el de la
personalitat. Els àmbits de diversitat amb major incidència sobre
l’aprenentatge de continguts. La resposta educativa de diversificar i adequar
formes i mètodes davant la diversitat de capacitats 5. L’assessorament psicopedagògic per desvetllar en
l’alumnat la dimensió afectiva i emocional de l’aprenentatge i l’atribució de
sentit. Les condicions per la trobada de sentit als aprenentatges 6.
L’assessorament
psicopedagògic per desvetllar actuacions estratègiques en l’alumnat i en el
professorat en l’aprenentatge i ensenyança de continguts escolars. Mòdul C. Factors de naturalesa
interpersonal i relacional implicats en l'aprenentatge de continguts escolars. 7.
La naturalesa de la interactivitat a l’aula des de la
concepció constructivista. Aportacions del professor i dels companys a la
construcció compartida de coneixements per part de l’alumne. Els mecanismes
d’influència educativa. Característiques i anàlisi del discurs educacional. 8.
L’assessorament psicopedagògic per interactuar i fer
treball col.laboratiu i cooperatiu a l’aula Mòdul D. L’aprenentatge i
ensenyança dels continguts escolars 9.
La tipologia de continguts escolars des del vessant
psicològic. Les dimensions generals d’aprenentatge i ensenyança dels diferents
tipus de continguts 10.
Processos psicològics generals i específics implicats
en l’aprenentatge de continguts de les matèries bàsiques de l’educació escolar:
aprenentatges de llengua, aprenentatges de matemàtiques, aprenentatges de
ciències socials, aprenentatges de ciències experimentals. L’assessorament
psicopedagògic per al desenvolupament de competències en els àmbits lingüístic,
matemàtic, social i científic. Objectius
·
Analitzar i valorar les
aportacions de la psicologia de la instrucció a l’estudi dels processos educatius. Fer-se amb
un marc de referència integrador per analitzar, explicar i assessorar els
processos d’aprenentatge i ensenyança escolars. Reconèixer i explicar la influència de determinats factors personals i
relacionals implicats en l’aprenentatge de continguts escolars. Aproximar-se al
coneixement dels processos psicològics responsables de l’aprenentatge dels
continguts de les matèries dels curricula escolars ·
Treure profit de l'assignatura de cara a l’adquisició
d'un pensament pràctic com a psicopedagogs. Apropiar-se de coneixements,
criteris i procediments adients per a l’observació i anàlisi dels processos
instruccionals i per ajudar la resolució de problemes relacionats amb la seva
planificació i desenvolupament. Usar o a polir eines determinades per a l’adquisició i
utilització del coneixement ·
Desenvolupar de manera cada cop més significativa la
pròpia imatge com a psicopedagogs i conrear determinades actituds i valors, a
propòsit d’això Bibliografia
bàsica
BELTRAN,
J., GENOVARD, C. (Edit.) (1996): Psicologia
de la instrucción (3 volums). Madrid: Sintesis BELTRAN,
J. I alt. (2000): Intervención
psicopedagógica y curriculum escolar. Madrid: Pirámide BRUNING,
R., SCHRAW, G., RONNING, R. (2002): Psicologia
cognitiva e instrucción. Madrid: Alianza Editorial COLL,
C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. (comp.) (2001): Desarrollo psicológico y educación. 2 Psicologia de la educación
escolar. Madrid: Alianza Editorial
(2ª edición) COLL,
C. i alt. (1996): Psicologia de la
instrucció. Barcelona: EDIUOC. COLL,
C. (1999) Psicologia de la instrucción.
La enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria. Barcelona: ICE UB
/ Horsori GARCIA-SANCHEZ,
J-N. (Coord.) (2000): De la Psicología de
la instrucción a las necesidades curriculares. Barcelona: Oikos Tau GARCIA-SANCHEZ,
J-N. (Coord.) (2002): Aplicaciones de
intervención psicopedagógica. Madrid. Pirámide GONZALEZ,R.,
BARCA,A., GONZALEZ,J.A., ESCORIZA,J. (eds.) (1996): Psicologia de la instrucción 5 volum. Barcelona: EUB, S.L. MAYER,
R.E. (2002) Psicologia de la educación,
El aprendizaje en las áreas de conocimiento. Madrid: Pearson. Prentice Hall MAYER,
R.E. (2004) Enseñar para una Aprendizaje Significativo. Madrid: Pearson.Prentice
Hall MONEREO,
C., SOLE, I. (1996): El asesoramiento
psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid:Alianza POZO,
J.I. (1996): Aprendices y maestros.
Madrid: Alianza REIGELUTH,
Ch.M. (ed.) (2000): Diseño de la instrucción,
Teorías y modelos. 2 volum. Madrid: Santillana. RODRIGO,
M.J., ARNAY,J.(comp.)(1997): La
construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidos. Mètodes
d’ensenyament:
Es
considera, d’entrada, que els estudiants poden assistir regularment a les sessions
presencials, de manera que s’asseguri una participació més conjunta i
compromesa en el seu desenvolupament,
aprofitament i avaluació Els
principals instruments metodològics per al treball personal i per a la dinàmica
de l’aula seran els següents: -
La presentació i l’explicació amb suport informàtic per part del professor dels
aspectes més generals de cada tema -
La lectura profitosa per part dels estudiants de documents de consulta indicats
com a obligatoris -
L’estudi sistemàtic per part dels estudiants d’algun Manual dels recomanats en
la Bibliografia bàsica -
L’aprofundiment en alguna temàtica de l’assignatura, d’interès per a la
pràctica com a psicopedagogs -
El treball en equip, amb motiu de l'estudi i de la realització de les
activitats previstes - L’aprofitament dels recursos informàtics (en plataforma
Moodle) i de diverses tècniques didàctiques per ajudar els aprenentatges Tipus d’avaluació: ·
Es proposa l’avaluació continuada com a sistema
d’avaluació de l’assignatura. ·
Els principals procediments i instruments per dur-la
a terme són els següents. - La realització i presentació de les activitats associades
al treball dels diferents mòduls del programa (El 25 % de la qualificació
global final). Serà requisit fer totes les activitats perquè aquestes siguin
qualificades. - Dues proves d’aprenentatges al llarg del semestre,
referides als continguts treballats i als textos de lectura obligatòria
proposats (El 60 % de la qualificació global final). Serà requisit obtenir 4
punts o més sobre 10 en aquestes proves, perquè puguin constar com a part de la
qualificació global final - La presentació oral a l’aula per part de cada grup
d’estudiants d’un treball referit als processos psicològics implicats en
l’aprenentatge de continguts d’alguna de les matèries assenyalades en el tema
10 d’aquest Programa (15% de la qualificació global final): - La participació en la dinàmica de l’aula Els estudiants que per raons justificades no hagin seguit de
manera regular l’avaluació continuada, presentaran a final de curs el dossier
personal amb les activitats associades al treball dels diferents mòduls del
programa, el treball individual referit als processos psicològics implicats en
l’aprenentatge de continguts d’alguna de les matèries assenyalades en el tema 10
i realitzaran un examen final referit a tots els continguts del programa (Serà
requisit obtenir 4 punts o més sobre 10 en aquest examen, perquè pugui constar
com a part de la qualificació global final) Llengua en què s'imparteix l'assignatura: Català Número de
crèdits (ECTS): 6 |