ENSENYAMENT DE PSICOLOGIA

CURS 2006 - 07

DADES IDENTIFICATIVES
Assignatura DESENVOLUPAMENT SOCIOAFECTIU Codi 11161103
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Segon Segon
Idioma
Castellà
Departament Psicologia
Coordinador/a GARCÍA OLALLA, MARÍA DOLORES Adreça electrònica lola.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA OLALLA, MARÍA DOLORES
Web

COMPETèNCIES
Codi  
A1 Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat.
A4 La naturalesa de les diferències individuals.
A6 Els processos i les etapes principals de desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital, tant en els seus aspectes de normalitat com d’anormalitat.
A7 Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic.
A13 Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Planificació i organització
B12 Presa de desicions
B17 Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
B27 Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

OBJECTIUS
Objectiu Competències
Conocer las principales áreas de estudio del desarrollo socioemocional. A1
A6
A7
A13
Profundizar en la comprensión del contexto familiar y escolar como ámbitos preferentes del desarrollo socioemocional A4
A6
A7
Integrar los datos aportados por esta disciplina en una perspectiva global del desarrollo infantil A4
A6
Iniciarse en la dimensión aplicada propia de este ámbito de conocimiento A1
A13
Desarrollar competencias para el trabajo autónomo y de grupo B2
B3
B4
B5
B12
B17
C2
C5
Adquirir etrategias de autorregulación sobre el propio proceso de aprendizaje B1
B9
B27

CONTINGUTS
Tema Subtemes
Introducción El desarrollo socioafectivo en el marco de la psicologia evolutiva
Bloque 1. La familia como contexto de desarrollo socioafectivo Seguridad y apego en la primera infancia. Nacimiento y evolución de los vínculos afectivos.

Necesidades infantiles y respuesta familiar.

Prácticas educativas familiares: Estilos educativos y clima familiar.

Contextos familiares no convencionales: Cuando los padres se separan. Familas adoptivas.

Contextos familiares de riesgo: el maltrato.
Bloque 2. La escuela como contexto de desarrollo socioafectivo La escuela como contexto de socialización con los iguales.

Las relaciones de amistad en la infancia y la adolescencia.

Estrategias de interacción social.

El valor del juego en el proceso de socialización. Evolución y utilización del juego en las prácticas educativas.
Bloque 4. La construcción de la identidad La construcción de la identidad desde una perspectiva evolutiva.

Autoconcepto y autoestima.

La adolescencia como transición a la edad adulta.

El desarrollo moral en la infancia y la adolescencia.

METODOLOGIES
  Descripció
Activitats introductòries
Metodologies integrades Realización de un portafolios o carpeta de trabajo: recogida de trabajos del alumno a lo largo de todo el cuatrimestre como reflejo de su trabajo continuado a lo largo de la asignatura.
Treballs Realización de un PBL: Resolución en grupo de un problema planteado por el profesor que requiere la implicación de contenidos conceptuales y estrategias diversas para su resolución
Sessió Magistral Exposición por parte del profesor de los contenidos centrales de cada bloque de trabajo Bibliografia comentada Elección de textos de ampliación y profundización Análisis de documentos gráficos Realización de tareas individuales y de grupo, y de debates breves en relación a los contenios de trabajo.

PLANIFICACIó
Metodologies
  (*)Hores a classe Hores fora de classe Hores totals
Activitats introductòries 3 1 4
 
Sessió Magistral 30 30 60
Treballs 8 12 20
Metodologies integrades 0 20 20
 
Atenció personalitzada 4 0 4
 
Proves de Desenvolupament 2 0 2
Proves objectives de tipus test 2 0 2
 
Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat


ATENCIó PERSONALITZADA
 
Treballs
Descripció
En la realización del PBL los alumnos realizarán tutorias de seguimiento de su trabajo, a titulo personal o grupal.

Se recomienda realizar supervisiones y asesoramiento a su trabajo de la carpeta individual.

AVALUACIó
  Descripció Qualificació
Activitats introductòries Quedan reflejadas en la carpeta de trabajo individual (5% de la carpeta)
Metodologies integrades Presentación de la carpeta de trabajo individual segun los plazos indicados por el profesor 40%
Treballs Presentación de un informe de grupo con la resolución del PBL 20%
Sessió Magistral Los contenidos trabajados en las classes expositivas tienen su reflejo en la evaluación a través del portafolios y el examen final (40% - 40%)
Proves objectives de tipus test Examen final: prueba objetiva tipo test a partir de los contenidos expuestos por el profesor y los textos de estudio 40%
 
Altres comentaris
La evaluación de la asignatura se realizará mediante un sistema de evaluación continua

FONTS D'INFORMACIó
Bàsica -López, F. y otros, Desarollo afectivo y social, Madrid: Pirámide, 1999

-Arranz Freijo, E., Familia y desarrollo humano, Madrid: Pearson Educación, 2004

-Palacios J. y Rodrigo M.J., familia y desarrollo humano, Madrid: Alianza, 1998

Complementària -Mirabent, V. y Ricart, E., Adopción y vínculo familiar, 2005, Barcelona Fundació Vidal y Barraquer

-Carpena, A., Educación socioemocional en la etapa primaria, 2003, Eumo: Octaedro

-Mario Marrone, La teoria del apego: Un enfoque actual, 2001, Madrid: Psimática


RECOMANACIONS