DADES
IDENTIFICATIVES |
Assignatura |
APRENENTATGE I CONDICIONAMENT |
Codi |
11161101 |
Ensenyament |
|
Cicle |
1er |
Descriptors |
Crèd. |
Crèd. teoria |
Crèd. pràctics |
Crèd.
problemes |
Tipus |
Curs |
Període |
4.5 |
3 |
1.5 |
|
Obligatòria |
Segon |
Segon |
Idioma |
|
Departament |
Psicologia
|
Coordinador/a |
FERRÉ ROMEU, MARIA DEL PILAR |
Adreça electrònica |
mariadelpilar.ferre@urv.cat javier.borge@urv.cat
|
Professors/es |
BORGE HOLTHOEFER, JAVIER |
FERRÉ ROMEU, MARIA DEL
PILAR | |
Web |
|
Objectius |
Que els alumnes coneguin les diferents
orientacions teòriques des de les que s’ha estudiat l’aprenentatge, i que
aprofundeixin en l’orientació conductual.
Que els alumnes coneguin
la terminologia, procediments, processos, mecanismes, fenòmens, paràmetres
i lleis del condicionament clàssic i instrumental.
Que els alumnes
s’entrenin en els procediments usats en la investigació sobre
aprenentatge, mitjançant la realització de pràctiques i experiments.
Que els alumnes s’assabentin dels resultats més rellevants
obtinguts sobre l’aprenentatge des de l’orientació conductual.
Que
els alumnes coneguin les línies d’investigació actual en l’ámbit de
l’aprenentatge.
Que desenvolupin un pensament crític respecte als
procediments i resultats obtinguts en l’àmbit de l’aprenentatge.
|
Assignatures que en continuen el temari |
TÈCNIQUES
COGNITIU-CONDUCTUALS/11162257 | |
Assignatures que es recomana cursar
simultàniament |
|
Assignatures que es
recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DE LA
PSICOLOGIA/11161002 | |
Metodologia docent
|
Es realitzaran classes teòriques i
pràctiques.
A les classes teòriques es fomentarà la participació
dels alumnes mitjançant la interpretació, discussió de resultats i
valoració crítica d’experiments realitzats sobre aprenentatge.
Les
classes pràctiques es realitzaran a la sala d’ordinadors. Una part de les
pràctiques consistirà en la simulació de procediments de condicionament
clàssic i instrumental mitjançant programes que permeten reproduir quina
seria la conducta real de rates experimentals que passessin per aquestes
situacions. L’altra part de les pràctiques se centrarà en treballar
conceptes, procediments, preparacions experimentals, etc, explicats a les
classes teòriques, mitjançant el plantejament de situacions problemàtiques
que els alumnes hauran de resoldre.
|
Metodologia
d'avaluació |
L’avaluació es basarà en una prova objectiva
tipus test en la qual s’avaluarà tant la part teòrica com la part pràctica
de l’assignatura.
La part teòrica inclourà tant la matèria
tractada a les sessions de classe com els continguts d'una sèrie de
lectures.
La part pràctica inclourà tots els continguts que
s'hagin donat a les sessions pràctiques.
L’examen constarà de 60
preguntes, amb 3 alternatives de resposta cadascuna. D'aquestes 60
preguntes, 45 tractaran de la matèria donada a les classes teòriques i
pràctiques i les 15 restants se centraran en el contingut de les lectures.
L'assistència i realització de les pràctiques serà voluntària. Als
estudiants que hagin assistit almenys al 80% de les sessions pràctiques i
que hagin realitzat els diferents treballs pràctics, se'ls sumarà 0.5
punts a la qualificació final de l'assignatura.
|
Programa |
Tema |
Descriptors |
1.- Tema 1- Introducció a l’estudi de
l’aprenentatge i tipus d'aprenentatge |
|
2.- Tema 2- Procediments bàsics de
condicionament clàssic |
|
3.- Tema 3- Variables que afecten al
condicionament clàssic |
|
4.- Tema 4- Fenòmens de
condicionament clàssic i explicacions teòriques |
|
5.- Tema 5- Procediments bàsics de
Condicionament Operant o Instrumental |
|
6.- Tema 6- Variables que afecten al
condicionament instrumental |
|
7.- Tema 7- Fenòmens de
condicionament instrumental i explicacions teòriques |
|
8.- Tema 8- El control per l’estímul
i l’aprenentatge discriminatiu |
|
9.- Tema 9- Influències biològiques i
cognitives en l’aprenentatge |
|
Perfil de
competències |
Les competències que es pretèn que l'alumne
assoleixi en aquesta assignatura són:
-Conèixer les estructures i
els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques. En
concret, en l'aprenentatge.
-Aplicar pensament crític, lògic i
creatiu.
-Poder llegir de manera crítica la bibliografia
científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc
epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació
amb el coneixement disciplinari disponible.
-Adquirir
independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi
aprenentatge i el desenvolupament de les seves
habilitats. |
Fonts
d'informació |
Bàsica |
-Schunk, D.H., Teorías del aprendizaje, Prentice Hall,
1997
-Froufe, M., Aprendizaje asociativo. Principios y
aplicaciones, Thomson, 2004
-Pearce, J.M., Aprendizaje y cognición,
Ariel, 1998
-Maldonado, A., Aprendizaje, cognición y comportamiento
humano, Biblioteca Nueva, 2002
-Klein, S.B., Aprendizaje:
principios y aplicaciones, McGraw-Hill, 1994
-Tarpy, R.,
Aprendizaje: teoría e investigación contemporáneas, McGraw-Hill,
1999
-Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, Thomson,
2003
|
|
Complementària |
-Ormrod, J., Aprendizaje humano, Prentice Hall,
2005
-Puente, A., Cognición y aprendizaje, Pirámide,
1998
-Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, Ariel,
2004
-Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje
asociativo, Biblioteca Nueva, 2000
-Vila, J., Nieto, J. y Rosas,
J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, Del Lunar,
2003
-Pozo, J.I., Teorías cognitivas del aprendizaje, Morata,
1994
|
|
|