Codi de l'assignatura: 111141208
Nom de l'assignatura: APRENENTATGE DE PROCEDIMENTS.
Professor/a: Emília Molas Ramos
Període lectiu: Primer quadrimestre.
Nivell: Ensenyament de Mestres.
Tipus: Optativa.
Programa:
MÒDUL 1.
Característiques individuals i aprenentatge escolar
1.
L’explicació psicològica de la diversitat humana.
En quins aspectes poden ser diferents els alumnes?
2.
Elements o aspectes bàsics del concepte “d’atenció
a la diversitat”.
MÒDUL
2. Resposta educativa a la diversitat de necessitats educatives de l’alumnat
1.
Plantejament generals utilitzats per al tractament
educatiu de les diferències individuals dels alumnes.
2.
Dimensions rellevants dels diversos enfocaments de
resposta educativa a la diversitat. Models d’intervenció.
3.
El nou plantejament de les necessitats educatives
especials en el context de l’atenció a la diversitat.
MÒDUL 3. L’adaptació de l’ensenyament a la diversitat de les
característiques dels alumnes
1.Estratègies
educatives de resposta a les diferències individuals
1.1 .Projecte educatiu de centre: El treball conjunt
de l’equip docent i els especialistes del centre
1.2. Mesures organitzatives
ordinàries d’atenció a la diversitat
1.3. Desplegament del currículum i
possibilitats d’adaptació
Mesures
curriculars ordinàries d’atenció a la diversitat
Adaptacions
i modificacions del currículum.
1.4.
Metodologies de treball
1.5. Serveis i Programes Educatius del Departament
d'Ensenyament
2. La participació de les famílies: Comunitats d'Aprenentatge
Objectius:
Valorar la
importància en el context actual de l'estratègia d'adaptació de les formes i
els mètodes d'ensenyament com a resposta a la diversitat de necessitats
educatives de l'alumnat, entesa com a resultat de la interacció constant entre
la persona i les característiques i les condicions del seu entorn.
Bibliografia:
ÁLDAMIZECHEVARRÍA,M.;ALSINET,J.;BASSEDAS,E.;GINÉ,N.;MASALLES,J.;MASIP,M.;MUÑOZ,E.;NOTÓ,C.;
ORTEGA,A.;RIBERA,M.;RIGOL,A.(2003) : Com
ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat. Barcelona, Graó.
Biblioteca de guix.
COLL, C.
(2004) Les comunitats d’aprenentage i el futur de l’Educació: El punt de vista
del Forum Universal de les Cultures. Fórum Universal de les Cultures –
Barcelona 2004.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2005) Pla per la llengua i la
cohesió social.
MIRAS, M.;
ONRUBIA,J. (1998) “La diversitat dels alumnes. Aspectes emocionals i
relacionals” (Primera part). Suplement de Perspectiva Escolar. Perspectiva
i Diversitat 1. maig 1998
MONEREO,C.;
SOLÉ,I. (1996) El asesoramiento
psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid,
Alianza Psicología.
PUIGDELLÍVOL.I. (2003) La educación especial en la escuela integrada. Una persepctiva desde la
diversidad. Barcelona, Graó.
Resolució
de 23 de juny de 2005, que dóna instruccions per a l’organització i el
funcionament dels centres docents públics d’educació infantil i primària i
d’educació especial de Catalunya per al curs 2005-2006
Mètodes d'ensenyament:
La dinàmica de les sessions de classe
s'adequarà a la variabilitat temàtica de l'assignatura. La metodologia es
basarà en un enfocament pràctic i interactiu, recollint les aportacions dels
alumnes i les alumnes, els quals hauran de dedicarun temps setmanal a aquesta
optativa. Per cada una de les unitats hi ha programades:
- Teoria: Apunts bàsics
- Pràctica: Resoldre activitats, recerca, preparació prèvia
de lectures, anàlisi de casos, exercicis en grups, etc.
És un
objectiu de l'assignatura que l'alumnat gaudeixi d'una visió àmplia del
coneixement d'aquesta optativa que li permeti innovar i resoldre qüestions utilitzant
diversos recursos, entre els quals, destacarem l'ús de les noves tecnologies.
Tipus d'avaluació:
Els alumnes
i les alumnes hauran de demostrar de forma objectiva i continuada que van
assolint els objectius i que dominen els continguts corresponents.Els
procediments utilitzats en l'avaluació continuada que permeten als alumnes
superar òptimament l'assignatura seran variats:
-Portafoli
personal de l'alumne i preparació d'activitats i participació en el curs (70%),
superació de proves escrites (30%)
Llengua en què s'imparteix
el curs: català
Núm. de crèdits ECTS: 4'5