Codi de l'assignatura: 11101209 Nom de l'assignatura: DESENVOLUPAMENT MORAL
Professora: Carme Conde Delgado de Molina Període lectiu: 2on quadrimestre Nivell: Tipus: Optativa Programa:
1.- INTRODUCCIÓ.- Ètica i Moral. Els components de la personalitat moral. Desenvolupament
Moral i Educació Moral. 2.-
DESENVOLUPAMENT MORAL.- El desenvolupament moral com a contingut del
desenvolupament socioafectiu: eixos del desenvolupament moral. Concepcions psicològiques del desenvolupament moral. Procés de
desenvolupament moral durant d´etapa d´educació infantil i primària. 3.- EDUCACIÓ MORAL.- El desenvolupament moral com a finalitat educativa.. L’educació en
valors durant l´etapa d´educació infantil i primària. Criteris per afavorir la
construcció significativa dels valors morals. Estrategies, materials i
activitats per a fer l´educació en valors: Estratègies pel desenvolupament
del judici moral. Discussió de dilemes
morals. Diagnòstic de situacions. Estrategies per l´anàlisi i
comprensió crítica de temes morals.
Construcció conceptual. Comentari de text ( contes i narracions, notícies) i d’
imatges (fotografies, dibuixos, pel.licules...). Estrategies pel coneiximent d´un
mateix i dels altres i pel desenvolupament de la perspectiva social i l´empatía. Exercicis autoexpressius, clarificació de valors i conceptes morals,
exercicis de cooperació, resolució de conflictes, role-playing... Objectius: Els
currículums d´Educació Infantil i Primària expliciten els aprenentatges i les
capacitats a assolir per els nens i nenes que es troben en aquestes etapes
educatives per tal de garantir el seu desenvolupament personal i social. Alguns
d´aquests aprenentatges i capacitats tenen a veure amb el desenvolupament moral
i, més concretament, amb els continguts d´actituds, normes i valors i amb els
temes transversals. L´educació moral es
presenta com un aspecte més del desenvolupament de l´infant i de la intervenció
educativa i, en conseqüència, s´enten que la formació inicial del professorat
d´educació infantil i primària ha de contemplar i donar resposta formativa en
aquest ámbit a l´alumnat de mestre. ·
Conèixer el procés de
desenvolupament moral dels infants d´educació infantil i primària i treure´n
criteris d´intervenció per a la pràctica docent. ·
Conèixer, aplicar i contrastar
estratègies pel desenvolupament moral en el marc escolar. ·
Planificar activitats i elaborar
materials per afavorir la construcció de principis i valors morals, el
desenvolupament del judici i la formació d´habits de conducta moral. ·
Valorar la importancia de la
formació moral dels nens i nenes d´educació infantil i primària, i participar
de forma activa en el seu desenvolupament (reconèixer-se com agent promotor del
desenvolupament moral) Bibliografia: ALVAREZ y otros (2.000): Valores
y temas transversales en el currículum. Barcelona. Graó. BUXARRAIS, Mª Rosa, (1997): La
formación del profesorado en educación en valores. Propuesta y materiales.
Bilbao. Desclée de Brouwer. CARRERAS. L. Y otros (1996): Como
educar en valores. Materiales, textos, recursos y técnicas. Madrid. Narcea. COLES, R. (1998): La
inteligencia moral del niño y del adolescente. Barcelona. Kairós. DELVAL, J. y ENESCO, I. (1998): Moral,
desarrollo y educación. Madrid. Alauda-Anaya. DÍAZ-AGUADO, MªJ. y MEDRANO, C.
(1994): Educación y razonamiento moral. Una aproximación constructivista
para trabajar los contenidos transversales. Bilbao. Mensajero. DOMÍNGUEZ CHILLON, G. (196): Los
valores en la educación infantil. Madrid. La Muralla. GOZÁLVEZ, V. (2000): Inteligencia
moral. Bilbao. Desclée de Brouwer. LUCINI, F.G. (1999): Temas
transversales y educación en valores. Madrid. Alauda.Anaya. MARTÍNEZ, M. Y PUIG, J.Mª (1991):
La educación Moral. Perspectivas de futuro y técnicas de trabajo.
Barcelona. ICE-GRAÓ. ORTEGA; MÍNGUEZ.; GIL (1998): Valores
y educación. Barcelona. Ariel. PRIETO, A. Y GUZMÁN, M. (2003): Trabajamos
los valores en Primaria. Madrid: CCS. PUIG ROVIRA, J. Mª y MARTÍN
GARCÍA, X. (1998): La educación moral en la escuela. Teoría i práctica. Barcelona.
Edebé. PUIG ROVIRA, J.Mª (1996): La
construcción de la personalidad moral. Barcelona. Piados. SABATER, F. (1991): Ética para
Amador. Barcelona. Ariel. TRAVÉ, C. (2002): El niño y
sus valores. Bilbao. Desclée de Brouwer. UHL, S. (1997): Los medios de
la educación moral y su eficacia. Barcelona. Herder. VAN HAAFTEN, W; WREN, T.;
TELLINGS. A. (2001): Sensibilidades morales y educación. El niño en la edad
preescolar. Barcelona. Gedisa. VINUESA, P. (2002): Construir
los valores. Bilbao.
Desclée de Brouwer. Mètodes densenyament: L´assignatura té 2 hores de teoría i 1 hora de pràctica . A les SESSIONS TEÒRIQUES
es farà la presentació, estudi i comentari dels continguts del Programa. Pel
seu correcte seguiment es recomana un treball continuat de lectura activa dels
materials de treball indicats i de preparació i revissió de respostes a
qüestions plantejades previament. Tot i ser classes teòriques, s´afavorirà i es
valorarà la participació activa de l´alumnat (opinions i judicis personals). Totes
les activitats relacionades amb la teoría (comentaris, respostes a
qüestions, esquemes...) fetes a nivell individual s´aniran presentant al
llarg de quadrimestre ( DOSSIER INDIVIDUAL D´ACTIVITATS ) A les SESSIONS PRÀCTIQUES
es farán activitats relacionades amb els continguts teòriques corresponents al
desenvolupament i l´educació moral ( exposició de reflexions individuals al
grup-clssse, debats, propostes d´intervenció, resultats de proves, comentari de
textos i videos, elaboració de materials...) Les activitats pràctiques son presencials. Les
conclusions i aprofondiment en les questions plantejades s´aniran recollin en
el Dossier Individual Dins de les Activitats Pràctiques
es preveu l´elaboració d´un TREBALL EN GRUP (4/5 alumnes per grup) sobre
Educació en Valors a l´Escola. Cada grup haurá de: - Triar un valor (pau, justícia,
tolerància, sinceritat, respecte, responsabilitat, cooperació, diàleg,
igualtat, amistat, solidaritat, vida, dignitat humana, drets dels infants...) - Buscar informació sobre aquest
valor (concepte) i sobre experiències i materials pel treball del valor a
l´escola. (revistes,
llibres, ONGs, INTERNET...). - Elaborar el treball -
Presentar-lo a la classe (mes de
maig) GUIÓ DEL TREBALL 1) Presentació del valor. Clarificació conceptual del valor triat (és...) i del seu contravalor. Expressió
del valor en conductes (identificació de conductes i actituds on es fa patent –
es concretitza- aquest valor). Contribució del valor triat en el desenvolupament
moral de l´alumnat (raons de l´elecció del valor; reflexió sobre la necessitat
d´assolir aquest valor per la formació de la personalitat moral dels infants;
relació amb altres valors i amb els continguts del currículum d´educació infantil
i primària...). 2) Construcció significativa del
valor. Reflexió i explicitació dels
criteris i recursos (estrategies) més adequats per afavorir la descoberta i
construcció significativa del valor en nens i nenes d´ un deteminat cicle
educatiu, en funció del seu nivell de desenvolupament i de les seves
experiències i vivencies prèvies. 3) Proposta de treball del valor. Etapa i cicle al que va adreçat. Objectius (qué volem aconseguir en
relació al valor en aquesta edat). Continguts (que-quins aspectes del valor
treballarem) Activitats i materials (com els treballarem) Previssió del
seguiment-avaluació de l´assoliment del valor. Tipus d’avaluació: - Per l´alumnat que asisteix
habitualment a classe (80% de les classes; es
farà el seguiment de l´assistència): - Avaluació continuada del
seguiment de les classes teòriques i de les activitats pràctiques. - Puntuació del Dossier i del
treball. - Per l´alumnat que no pot
asistir a classe: - Exàmen dels continguts del
programa - Treball individual sobre
Educació en Valors a l’Escola Llengua en què s'imparteix l'assignatura: Català. Número de crèdits ECTS: 4,5 |