Codi de l'assignatura:
11091017 Nom de l'assignatura:
ASPECTES EVOLUTIUS I
EDUCATIUS DE LA DEFICIÈNCIA MOTÒRICA Professora: ÒSCAR ASOREY MARTÍNEZ Període lectiu / nivell / tipus: 1Q (Anual) - 2n curs
- Troncal Programa: Tema
1. El nen amb deficiència motòrica delimitació conceptual Tema
2. El sistema neuromotor Tema
3. El desenvolupament motòric
normal Tema
4. Classificació i incidencia de la deficiència motòrica a) Els trastorns motors:
paràlisi cerebral, miopaties,
espina bífida,… i. Descripció b) Els trastorns psicomotors:
la lateralitat, l'esquema
corporal,… i. Descripció Tema
5. L'avaluació a l'aula del
nen amb deficiencia motòrica Objectius: Que l'alumne/a adquireixi els coneixements bàsics de la deficiència motriu i les implicacions que aquestes
comporten en el desenvolupament del nen, així com
les dificultats d'aprenentatge
que poden derivar-se'n. Bibliografia: AGUADO, A. y ALCEDO, A. (1995). La
intervención en discapacidad física. En M. A. Verdugo (Ed.)
Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras.
Madrid: Siglo XXI. AGUADO, A. y ALCEDO, A. (1995). Las
personas con discapacidad física. En M. A. Verdugo (Ed.)
Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras.
Madrid: Siglo XXI. ARRIAZU, L. Et al. (1990). El niño
paralítico cerebral: Función del maestro e integración..Madrid:
CEPE. BASIL, C. Y RUIZ, R. (1985). Sistemas de
comunicación no vocal. Para niños con disminuciones físicas. Madrid: Fundesco. BUSTOS, C. (1988). Reeducación del habla
y del lenguaje en el P.C. Madrid: CEPE. Bobath B. (1994). Desarrollo motor en distintos tipos de
parálisis cerebral. Panamericana: Madrid. CELDRAN, M.I. Y
PIQUERAS, A. (1988). Sistema BLISS: lecto-escritura y
comunicación. Alternativas para la comunicación. ATAM-FUNDESCO, 6, 7-8. Cerda M. (1990). Niños con necesidades
educativas especiales. Promolibro: Valencia Cerda M. (1990). Niños con necesidades
educativas especiales. Promolibro: Valencia Cobos (1995). El desarrollo motor y sus
alteraciones. Pirámide: Madrid Cratty (1982). Desarrollo perceptual
y motor en niños. Paidós: Barcelona FINNIE, N. (1987). Atención en el hogar
del niño con parálisis cerebral. La prensa médica Mexicana: México. HEHNER, B. (1985). Símbolos BLISS.
Diccionario Guía. Madrid: Publicaciones del MEC. MAYER, M.A.
(1985). S.P.C. Símbolos Pictográficos para la
comunicación (no vocal). Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC. PUIG DE LA BELLACASA, R. (1987).
Aproximación a la comunicación aumentativa. Madrid: FUNDESCO. PUYUELO SANCLEMENTE, M. (1988). Logopedia
y parálisis cerebral infantil. En J. PEÑA (Ed).
Manual de Logopedia. Barcelona: Masson. Revista Infancia y Aprendizaje (1993).
Monográfico de SAAC. Infancia y Aprendizaje, 64. Roca J( 1983). Desenvolupament motor i psicològic. INEF
Barcelona. Generalitat de Catalunya.ROSA,
A.; MONTERO, I. y GARCIA, Mª C. (1993). El niño con Parálisis Cerebral:
enculturación, desarrollo e intervención. Madrid: CIDE. SORO, E. (1994). La escuela y los alumnos
con discapacidad motriz. Comunicación, Lenguaje y Educación, 22, 23 - 35. SORO, E. y BASIL, C. (1993). Estrategias
para facilitar las iniciativas de interacción en hablantes asistidos. Infancia
y Aprendizaje, 64, 29-48. SORO, E. y otros (1989). Manual de toma
de decisiones. Madrid: ATAM-FUNDESCO. SOTILLO, M. y otros (1993). Sistemas
alternativos de comunicación. Madrid: Ed. Trotta. TAMARIT, J. (1989). Uso y abuso de los
sistemas alternativos de comunicación. Comunicación, Lenguaje y Educación, 1,
81 - 94. TETCHZNER, S. von
y MARTISEN, H. (1993). Introducción a la enseñanza de signos y al uso de ayudas
técnicas para la comunicación. Madrid: Aprendizaje-Visor. VAUMGART,
D.; JOHNSON, J. y HELMSTETTER, E. (1996). Sistemas
alternativos de comunicación. Madrid: Alianza Psicología. VERDUGO, M.A.
(1995). Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras. Madrid: Siglo XXI. Mètodes d'ensenyament: Classe teòrica i pràctica, amb comentari de casos clínics i diferents activitats en grup. Tipus d'avaluació: examen tipus-test i preguntes de resposta breu amb comentari
d'un cas (100%) i la realització d'un treball pràctic optatiu, que segons l'avaluació del seu contingut pot augmentar
la nota, a partir de l'aprovat, com
a màxim 1 punts. Llengua en què s'imparteix el curs: CATALÀ-CASTELLÀ Núm. de crèdits ECTS:3 cr. (quadrimestre) - 6 (anual) |