ENSENYAMENT DE PEDAGOGIA

CURS 2002 - 03

Codi de l'assignatura: 11012124

Nom de l'assignatura: PSICOLOGIA DE LA INSTRUCCIÓ

Professora: Mª Dolors Varea Santiago

Període lectiu: 2º Quatrimestre

Nivell: 2º Cicle (3 curs)

Tipus: Obligatòria (Pedagogia)

Programa:

PART TEÒRICA

  1. Introducció:

    • Psicologia de la Instrucció / Psicologia de l'Educació / Psicopedagogía

    • Objecte d'estudi de la Psicologia de la Instrucció.

    • Continguts de la Psicologia de la Instrucció.

  2. Factors psicològics de l'alumne implicats en l'aprenentatge escolar:

    • Aspectes cognitius

    • Personalitat

    • Adequació de l'ensenyament a les diferències individuals

  3. Factors relacionals i contextuals implicats en l'aprenentatge escolar:

    • Interacció profesor/alumne en el procés d'E/A.

    • Interacció entre alumnes

  4. El paper dels continguts en el procés d'E/A en una situació escolar

    • Importància dels continguts.

    • Tipus de continguts curriculars.

    • Continguts i desenvolupament de capacitats.

  5. Teories de l'Aprenentatge: explicació dels processos d'aprenentatge escolar.

    • Skinner: l'ensenyament programat, paper del reforç.

    • Gagné: Teoria de l'Aprenentage acumulatiu.

    • Ausubel: Teoria de l'Aprenentatge verbal significatiu.

    • Piaget: Teoria genètica de l'aprenentatge.

    • Vigotsky: Teoria sociocultural de l'aprenentatge.

PART PRÀCTICA

  • Discussió d'articles que fan referència als punts 2 y 3 de la part teòrica. Comentari individual.

  • El punt cinc es treballarà a partir de treballs que hagin fet els alumnes en grup sobre aquestes teories, els treballs s'exposaran a l'aula. Els grups seran de quatre persones, per a les exposicions s'organitzaran entre els diferents grups que hagin fet la mateixa teoria.

  • En grups de quatre elaboració d'un mapa conceptual de l' assignatura.

Objectius:

  1. Conèixer quina és la influència dels factors psicològics en l'aprenentatge.

  2. Conèixer quins són i com afecten a les situacions d'E/A en l'escola els factors psicosocials i contextuals.

  3. Conèixer algunes de les aportacions de les teories de l'aprenentatge a situacions d'E/A.

  4. Fer que l'alumne reflexioni entorn als factors que exerceixen una acció directa en el context escolar i com es poden modificar aquests per aconseguir uns resultats del procés d'E/A més positius.

Bibliografia:

Coll, C. (1988) Conocimiento psicológico y práctica educativa. Introducción a las relaciones entre psicologia y educación. Barcelona: Barcanova.

Coll, C; Palacios, J; Marchesi, A (ed) (1990) Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la Educación. Madrid: Alianza.

Coll, C (i altres) (1993) El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

Edwards, D. (1990) El papel del profesor en la construcción social del conocimiento. Investigación en la escuela (nº 10). (*)

Entwistle, N. (1988) La comprensión del aprendizaje en el aula. Barcelona: Paidós.

Gago Huguet, A. (1978) Modelos de sistematización del proceso de E/A. México: Trillas.

Flanders, N. (1977) Análisis de la interacción didáctica. Madrid: Anaya.

Miras, M. (1991) Diferencias individuales y enseñanza adaptativa. Cuadernos de Pedagogía, nº 188. (*)

Monereo, C. (1994) Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Barcelona: Graó.

Mètodes d'ensenyament:

Classes teòriques (fent servir materials audiovisuals), i classes pràctiques en petits grups que treballin diferents aspectes de l'assignatura, per després fer la discussió en grup.

Tipus d'avaluació:

  • Examen part teòrica, que representa el 60% de la nota final.

  • Part pràtica el 40 % de la nota final

Es necessari aprovar l'examen per poder configurar la nota final.

Llengua en que s'imparteix l'assignatura: Català i castellà

Número de crèdits ECTS: 1,5 +1,5 (Pràctica)